Ζώντας με τις αρνητικές σκέψεις: Μια επισκόπηση της Θεραπείας αποδοχής και δέσμευσης

Η θεραπεία αποδοχής και δέσμευσης (ACT) αποτελεί ένα νέο θεραπευτικό μοντέλο τρίτης γενιάς που βασίζεται σε τεχνικές ενσυνειδητότητας (mindfulness). Τα τελευταία χρόνια έχει αποδειχθεί αποτελεσματικό σε ένα ευρή φάσμα διαταραχών. Βάσικος στόχος του μοντέλου είναι να ζούμε μια γεμάτη ζωή ενώ αποδεχόμαστε τον «ψυχικό πόνο». 

Ο θεμελιώδης στόχος της θεραπείας δημιουργεί και το μεγαλύτερο παράδοξο. Στόχος στο ACT δεν είναι να μειωθούν τα συμπτώματα αρνητικών σκέψεων καθώς όσο προσπαθούμε να τα αποφύγουμε τόσο περισσότερο εγκλωβιζόμαστε σε αυτά. Πολλοί άνθρωποι προσέρχονται στη θεραπεία βιώνοντας μεγάλο ψυχικό πόνο που προσπαθούν με κάθε δυνατό τρόπο να αποφύγουν. Μερικούς τρόπους που αναφέρουν ότι έχουν δοκιμάσει  για να νιώσουν καλύτερα είναι οι παρακάτω:

Όταν έχω αρνητικές σκέψεις όπως «είμαι μόνος», «κανείς δεν νοιάζεται για ‘μενα», «βαρίεμαι», «δεν θα τα καταφέρω στη ζωή μου»...τι κάνω;

  • Προσπαθώ να σκεφτώ κάτι άλλο
  • Παίρνω τηλέφωνο κάποιο φίλο μου
  • Κοιμάμαι
  • Τρώω
  • Βλέπω τηλέοραση για να ξεχαστώ
  • Δουλεύω περισσότερο
  • Προσπαθώ να είμαι απασχολημένος πάντα με κάτι ώστε να ξεχνιέμαι κ.α.

Όλοι οι παραπάνω λόγοι και ακόμη περισσότεροι είναι πιθανόν τεχνικές που θα ακολοθούσαμε όλοι. Γιατί λόγω της εξέλιξης μας ως ανθρώπινα όντα έχουμε μάθει για κάθε πρόβλημα να βρίσκουμε μια λύση. Αυτός είναι και ο βασικός λόγος που επιβιώσαμε. Για παράδειγμα κάθε φορά που μας απειλούσε ένα μεγαλόσωμο ζώο κρυβόμασταν σε σπηλιές, χτίζαμε σπίτια, φτιάχναμε όπλα για να αμυνθούμε. Το να αποφύγουμε έναν υπαρκτό κίνδυνο είναι απολύτως κατανοητό, τι γίνεται όμως όταν ο κίνδυνος είναι οι ίδιες οι σκέψεις μας; Η αποφυγή δεν είναι προφανώς επιτυχής γιατί αν ήταν δεν θα χρειαζόμασταν βοήθεια απο κάποιον θεραπευτή και θα νιώθαμε καλά.

Ο ανθρώπινος εγκέφαλος είναι λοιπόν προγραμματισμένος να δίνει λύσεις το ίδιο θα κάνει όταν αντιμετωπίζει κάποιον ψυχικό πόνο καθώς τον αντιμετωπίζει σαν πρόβλημα.  Το παράδοξο εδώ είναι ότι τις σκέψεις μας δεν μπορούμε να τις ελέγξουμε όπως τις πράξεις μας. Έτσι παίρνουν εκείνες τον έλεγχο απο εμάς. Φανταστείτε ότι θα σας λέγανε για τα επόμενα πέντε λεπτά να μην πιείτε νερό γιατί ένα εξελιγμένο μηχάνημα θα το αντιλαμβανόταν και αυτόματα θα όπλιζε ένα όπλο και θα σας πυροβολούσε στο κεφάλι. Το πιο πιθανό να κάνετε είναι να μην πίνατε νερό. Αν σας έλεγαν τώρα για τα επομένα πέντε λεπτά να μην αγχωθείτε γιατί αν γίνει, το μηχάνημα θα σας πυροβολούσε στο κεφάλι αμέσως. Πόσες πιθανότητες έχετε να μην αγχωθείτε;

Δημοσιεύτηκε στο: kontasou.gr  

 


Δείτε τα video μας

Είπαν για το ACT

  • "Έμαθα να διαχειρίζομαι τις αρνητικές μου σκέψεις, η θεραπεία ACT με  βοήθησε να βρω το δικό μου δρόμο και να ζω τελικά τη ζωή που θέλω"

    -Χριστίνα

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
Download Freewww.bigtheme.net/joomla Joomla Templates Responsive